Politiskt parti har stulit mitt foto. Kontakt med jurist…

Så har då det mest märkliga hänt mig. Jag trodde ärligt talat att något liknande aldrig skulle hända mig, bara andra… och då yrkesverksamma fotografer, inte som jag, en liten okänd hobbyfotograf. Men å andra sidan, ett politiskt parti skulle väl knappast våga stjäla en bild från en proffsfotograf, utan de antog nog att det var riskfritt att ta min bild. Där fick de dock fel, väldigt fel! Jag har blivit så förbannad så jag har gett mig sjutton på att de ska få betala både det ena och det andra till mig. Jag hade aldrig gått så långt om en privatperson gjort något liknande, men nu är det ingen privatperson utan något helt annat. Nu till händelsen.

För några dagar sedan satt jag på Facebook och såg att en vän till mig där hade kommenterat ett inlägg på partiets facebooksida. Jag blev nyfiken, gick in på sidan och började läsa lite allt möjligt. Jag scrollade ner på sidan för att titta lite och vad mötte mig? Jo, ett foto som jag själv tagit. Inlägget hade lagts in redan hösten 2013 så det är inget nytt inlägg, men lika mycket lagbrott för det. Jag såg ju att fotot var mitt, men för att vara på den absolut säkra sidan jämförde jag med min bild och de är identiska, löven på marken ligger exakt likadant, ja hela bilden är en exakt kopia av min, förutom att de beskurit bilden i nederkanten. Inlägget kallade till medlemsmöte i den stad jag bor i (det handlar om en av partiets lokalföreningar) och så lade de ut mitt foto som jag tagit i en stor park här.  I facebookinlägget fanns även en adress till partiets hemsida. Det var en hemsida av bloggmodell och länken gick direkt till sidan där de kallade till möte, och även där fanns min bild!

Själv har jag publicerat detta foto, dels på Facebook, och dels på min hemsida www.sternefalt.se. Fotot som ligger på Facebook saknar signatur, medan den bild jag har på hemsidan har min signatur längst ner i vänstra hörnet. Gissningsvis är det detta foto som de fått tag på och sedan skurit bort signaturen. Det finns dock inga bevis för det, och det gör väl i och för sig ingen skillnad i brottsfrågan. Tyvärr tog jag fotot 2010 och då ägde jag ingen systemkamera utan tog bilden med min mobil. Nu hittar jag inte heller ursprungsfotot och det är inte bra, men jag hoppas ändå att det finns så mycket bevis för att fotot är mitt så det inte ska bli problem med det. Dels ser man att jag publicerat bilden i sin helhet (obeskuren) tidigare än partiet publicerade den på sina sidor.

Jag har nu tagit skärmdumpar på deras sidor. Man vet aldrig när de får reda på att jag upptäckt dem, och att de då plockar bort det hela. Jag har varit i kontakt med flera yrkesverksamma fotografer och frågat om råd. Jag har fått till svar att de tycker att det första jag ska göra, innan jag tar kontakt med partiet ifråga, är att få råd av en jurist. Så nu har jag skrivit till något som heter Juristpunkten där man kan få gratis rådgivning via mail eller telefon. Imorgon är det måndag, och jag hoppas att jag ska hinna få svar redan då. Just nu står jag och trampar på ett ställe och vet inte hur jag bäst ska göra för att komma vidare. Tyvärr är min ekonomi så krass så jag vet inte hur jag ska göra om jag måste ha mer hjälp av jurist mer än bara gratis rådgivning. Det kostar ca 1500:- per timme att anlita någon i så fall. Pengar som jag inte har. 😥

Finns det någon av er läsare som har något råd att ge? Kanske någon rent av är jurist, eller studerar juridik, som kan ge någon hjälp?

Lämna en kommentar