Dags att väcka bloggen till liv igen!

Ojojoj!

Jag ser nu att jag inte uppdaterat bloggen sedan juli månad, alltså för fem månader sedan! Jaja, bättre sent än aldrig. 🙂

Sist skrev jag ju om det där politiska partiet som tagit mitt foto och placerat både på sin facebooksida, men även på deras ordinarie webbplats. Jag och partiet kom bra överens och de erkände att de gjort fel och tog på sig ansvaret. Jag krävde 2500:- för olovligt användande av bild. Vi löste detta på ett schysst sätt och jag fick de pengar som jag begärde. Så denna historia slutade faktiskt riktigt bra. Eftersom min ekonomi är väldigt tajt och jag sällan kan unna mig något extra, innebar de här 2500 kronorna att jag kunde köpa något som jag under en längre tid velat ha, men inte haft råd att skaffa. Det är nämligen ett program som heter Pedserve och är till för att man ska kunna publicera sina databaser med stamtavlor på olika djur på webben. Jag använder ett program som heter Breeders Assistant for Horses och har under ganska lång tid registrerat arabhästar där. Nu har jag lite drygt 3000 hästar i databasen och jag vill ju så väldigt gärna publicera min databas på nätet så att andra kan söka i den. Pedserve och Breeders Assistant produceras och säljs av samma företag i Storbritannien: http://www.tenset.co.uk/ Pedserve är alltså utformat för att användas när ens databas skall läggas ut på nätet.

Den billigaste varianten av Pedserve kostar 2200 svenska kronor så de där extrapengarna gick till detta och jag är otroligt lycklig över att äntligen ha kunnat skaffa detta. Jag har skaffat ett webbhotell som är kapabel till att installera databasen, vilket inte mitt gamla webbhotell var. Jag har hela tiden haft one.com som webbhotell, men de klarade inte av skriptspråket perl som krävs för att installera databasen via pedserve. Därför fick jag leta runt lite tills jag hittade ett som både verkade bra, var hyfsat billiga och uppfyllde de krav som Pedserve har. Jag har nu anlitat Seven Star som hittills varit TOPPEN! De har dygnet runt livechatt på svenska och jag har varit i kontakt med dem angående ett problem som kom under installeringen av Pedserve och de var fantastiska på att vilja hjälpa till. Så jag är mer än väl nöjd med dem!

Installationen av databasen och Pedserve är inte klar ännu. Jag har inte klarat ut att göra detta själv då det krävs en hel del kunskap i programmering och liknande vilket jag inte har. En bekant till mig tog dock på sig att hjälpa mig med det här. Han har ju jobb och familj och gör detta arbete åt mig på sin fritid och han får ta det helt i sin egen takt när han har tid och lust att pyssla med det. Det är ju ingen panik alls att få det färdigt, men jag kan ju inte neka till att jag är lite otålig, hehe. Jag frågar dock inte min medhjälpare någonting om hur långt han har hunnit eftersom jag själv hur otroligt stressad man blir om någon som väntar på att man skall bli klar flera gånger frågar hur långt man har kommit. Nej, det gör jag inte. Därför kan jag inte heller svara på hur långt han faktiskt har kommit! Men snart så! Sen ska jag bara bygga själva hemsidan också. Det lär inte heller bli det lättaste eftersom jag ska ha flera olika sökformulär och dessutom få sidan lite snygg. Jag har tidigare gjort lite enkla hemsidor med html-kodning, men det är ju rätt förlegat nu så jag får se hur jag ska fixa det. Det finns inget hjälpprogram hos Seven Star där man kan skapa sin sida utan att koda. Det är väl det jag saknar i jämförelse med One.com.

Dreamweaver CS6 finns i datorn så jag får väl börja använda det kanske. Jag har använt det liiiite vid ett tidigare tillfälle, men jag kan långt ifrån allting där. Jag tyckte faktiskt att det kändes rätt krångligt när jag använde det men jag antar att det handlar om att jag inte är van av att använda programmet.

När hemsidan med databasen är färdig kommer den att finnas på www.arabstam.se

Nä, nu är klockan mycket och jag är jääääättetrött så jag får nog ta och avsluta här innan jag sitter och somnar framför skärmen!

/A-C

 

 

 

 

Lämna en kommentar