Jag är hopplös!

Jag är inte så flitig på att blogga. Tyvärr måste jag erkänna, för egentligen vill jag det. Problemet är att jag har så förbaskat mycket för mig varje dag så jag hinner inte eller orkar inte skriva några inlägg. Dessutom är det sällan som jag ens tänker på det. Ni som eventuellt vet att jag är sjukpensionär kanske undrar vad i hela friden jag gör som fyller min dag så mycket att jag så sällan har tid att skriva här.

Ja, det kan man fråga sig. Ibland undrar jag själv, men efter lite funderande kommer jag på det. Jag har så otroligt många intressen i mitt liv. Visserligen ligger min fotografering på lite låg nivå just för tillfället, men hoppas att den kommer igång igen nu när våren är på väg. Sedan har jag ju min släktforskning. Det är förbaskat roligt! Dessutom kan man fastna i det och glömma både tid och rum. Jag kan slänga en blick på klockan och tro att jag suttit i en halvtimme och arbetat med det här, men ojdå, jag har ju suttit fyra timmar! Det är ingenting ovanligt alls! Origamin är ju också något jag pysslar med emellanåt. Det handlar ju om att vika figurer av papper. Det är skitkul rent ut sagt och något som jag också kan sitta med i timmar.

Dessutom har vi ju då mitt intresse för arabhästar. Jag har inga egna hästar längre men ägnar mig åt dem på ett annat sätt. Jag för in arabhästar i en databas som jag har på datorn. Jag använder ett särskilt program och knappar in information om olika hästar och så anger jag förfäderna till dessa hästar, alltså hästarnas stamtavla. Jag letar upp deras härstamning så långt bak som det finns uppgifter. Till min hjälp har jag en massa böcker, men även några databaser med info som finns på nätet. Det blir nästan som lite släktforskning på häst helt enkelt. Mitt mål har hela tiden varit att jag ska kunna publicera min egen databas på nätet så att andra personer ska kunna söka efter hästar och få upp den hästens stamtavla och lite annan information om hästen i fråga. Jag har kommit så långt att en bekant har installerat databasen på en server, men nu måste jag fixa en del uppgifter i en fil och därefter skapa själva hemsidan. Jag har bara simpel kunskap i enklaste html och det kommer jag inte långt med i detta fall. Jag behöver hjälp av någon programmeringskunnig person som kan göra det här åt mig. Dessutom har jag inte råd att betala för arbetet, så jag står här och stampar på stället utan att komma någon vart. Det är skittrist. Jag har under installationen av databasen fortsatt använda mitt program och föra in hästar, men häromdagen insåg jag att det kanske inte går att uppdatera databasen som nu är installerad på servern. Sådant fattade ju inte jag tidigare utan trodde att jag bara skulle kunna ladda upp en ny databasfil med jämna mellanrum då jag fört in nya hästar i den. Så nu vet jag som sagt var inte alls hur jag ska gå vidare. 😦 Jag har alltså lagt ner mycket tid på att knappa in information i min databas, vilket jag dock fått sluta med nu när jag inte vet om jag kan uppdatera den på servern. Jag vill ju inte skriva in hästar i onödan…

Och så har vi ju då min andra hemsida och mina två bloggar. Min hemsida är under konstruktion. Som ni ser skriver jag ”mina två bloggar”. Jag har nämligen denna bloggen och en annan som jag döpt till ”Särskrivningsbloggen”. Jag är en sådan person som är lite petig med språket ibland. Jag är definitivt inte felfri själv, och många gånger går jag i efterhand in och redigerar inlägg som jag till exempel har skrivit på Facebook. Anledningen är då att när jag i efterhand läst igenom inlägget upptäckt felaktigheter i texten som jag då känner att jag måste ändra på! Haha. Med anledning av det här är jag också väldigt uppmärksam på fenomenet särskrivningar. En särskrivning är när man delar ett ord så det istället blir två ord av det. Detta är alltså grammatiskt sett fel. Idag är det väldigt vanligt att folk skriver på detta vis. I vissa sammanhang kan det bli väldigt tokigt och rent av roligt. Tänk er själv om ni ska handla grislever någon gång, och det på etiketten står gris lever. Det sista var väl inte så trevligt? Är det en gris som lever som är förpackad, eller? Jag vill inte ha en levande gris! Jag vill ha grislever! En annan sak som är väldigt komisk är det här med sjuksköterska och sjuk sköterska. Det är väl ändå inte samma sak? Jag vill träffa en sjuksköterska och inte en sköterska som är sjuk!! Hur tolkar ni detta? ”En röd hårig sjuk sköterska.” Många skulle nog läsa det som ”en rödhårig sjuksköterska”, men jag läser det som att det handlar om en röd sköterska som är hårig och även sjuk! Givetvis förstår man ju vad som menas, men i vissa fall kan faktiskt missförstånd uppstå! Själv har jag svårt att förstå hur man kan tro att ordet ska särskrivas. Uttalar man ordet utan en paus i det ska det i regel inte vara ett ord som ska delas, utan det ska då skrivas ihop som ett enda ord! Rak apparat, är det en apparat som är rak, eller en rakapparat? Jag har sett exempel på att det i några fall har stått ”polis anmäls” istället för polisanmäls. När det står ”polis anmäls” så betyder det egentligen att det är en polis som anmäls, vilket blir ganska komiskt. Listan kan göras förbaskat lång… I min blogg samlar jag in alla särskrivna ord som jag stöter på i vardagen i en ordlista. Det blir ju en ordlista som bygger på komik som i många lägen kan få oss att skratta åt de tokigheter som folk skriver. Jag vet inte hur många särskrivna ord jag har i min lista hittills men det rör sig säkert om ett par tusen eller ännu fler. Besök gärna bloggen: http://sarskrivningsbloggen.wordpress.com Detta är alltså också något som tar tid.

Givetvis skriver man ju även på Facebook en del. Dessutom har jag startat upp och driver ett flertal olika grupper där. Jag är ensam admin till dem och det är ju också något som tar tid.

Till sist studerar jag matematik på komvux. Det är något jag gör som ett rent fritidsintresse för att det är kul, och detta lägger jag också ner en hel del tid på eftersom jag vill ha bra betyg. Så summa av allting är att tiden är knapp för att hinna med allt man skulle önska!

Idag är vädret helt underbart här nere i södra delen av landet! Det är 7 grader varmt och solsken! Så jag ska strax ta min katt Astrid med mig och gå ut en runda med henne i sele. Hon älskar det! Måste bara sätta igång en maskin tvätt först… Jag lovar mig själv att jag i fortsättningen ska FÖRSÖKA skriva här lite oftare! Vi får se hur det går med det. 🙂

Lämna en kommentar